کاربرد فولاد در صنایع

صنایع وابسته به فولاد

تمام صنایع امروزه وابسته فولاد و آلیاژ ها هستند. از صنایع بزرگ تا صنایع کوچک نیاز به استفاده از فولاد های آلیاژی در تولیدات خود دارند. صنایعی مانند خودروسازی، کشتی سازی، هوا و فضا، پتروشیمی و … که فعالیت همه به فولاد گره خورده است. با توجه به کاربرد های متفاوت و تنوع فولاد ها انتخاب فولاد مورد نظر مستلزم شناخت آلیاژ ها و ترکیبات آن هاست. فولاد هایی نظر 1.2080 که در خانواده فولاد های سرد کار است ترکیبی متفاوت با فولاد فنر 1.7701 دارد. فولاد های کم آلیاژ نظیر فولاد Ck45 و فولاد Mo40 در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد و هرچه آلیاژ ها افزایش پیدا میکند کاربرد ها متفاوت میشود.

بزرگترین صنعت دنیا و فولاد

خودرو سازی به عنوان بزرگترین صنعت دنیا شناخته میشود و بخش زیادی از تولیدات در این صنعت با فولاد های آلیاژی تولید میشود. هرچقدر با صنعت خودروسازی آشنا باشید با کاربرد های فولاد در این صنعت آشنایی دارید. خودروساز های جهانی و ایرانی برای بهبود کیفیت محصولات خود نیاز دارند. در صنعت خودروسازی از فولاد در قطعات زیادی استفاده میشود که 40٪ در ساختار بدنه، پنل ها، درها و صندوق عقب برای قدرت بالا و جذب انرژی در صورت تصادف استفاده می شود. 12٪ در سیستم تعلیق است و از نوار فولادی با مقاومت بالا استفاده می شود.

خودروساز های بزرگ دنیا با توجه به حساسیت در تولید خودروهای خود اقدام به خرید فولاد با برند های معتبر و فولاد هایی با آلیاژ های مورد نظر میکنند. فولاد های موجود در ایران با توجه تحریم ها و عدم ورود فولاد های ساخته شده در کارخانه حات معتبر، فولاد های ساخته شده دز کشور های هند، چین و ایران است و تعداد محدودی فولاد از کارخانه جات معتبر در ایران موجود است.

صنعت ساختمان

ساختمان سازی یکی از صنایع مهم و فعال در تمامی کشور هاست. معمولا از آهن برای ساختمان سازی استفاده می شود. اما در پروژه های بزرگ و مهم از فولاد هایی با آلیاز پایین برای استحکام بیشتر استفاده میشود. فولاد Ck45 یکی از این فولاد هاست که قیمت و خواص آن، باعث استقبال از آن در این صنعت شده است. نام برخی از فولاد های صنعت ساختمان سازی:

  • فولاد Ck45
  • فولاد mo40
  • ورق st37
  • ورق st52

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *