نرخ تورم و قیمت در سال 1402

نرخ تورم و قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

نرخ تورم، بر قیمت تمامی کالاهای موجود در بازار اثر می‌گذارد. آهن و انواع مقاطع فولادی نیز از جمله این کالاها به شمار می‌روند. در صورتی که نرخ تورم همچون سال ۱۴۰۲، روند افزایشی داشته باشد، قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان افزایشی خواهد بود. در صورتی که تورم در سال آینده در راستای اصلاحات مالی به زیر ۲۰ درصد برسید قیمت آهن نیز شیب ملایمی خواهد داشت. البته، پیش‌بینی‌ها نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد و در نتیجه افزایش قیمت آهن با شیب زیاد را نشان می‌دهد.

قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲
در سال جاری، دلار نوسانات بسیاری را تجربه کرد به طوری که به بیش از ۴۵ هزار تومان رسید. همانطور که گفته شد، با تغییرات دلار، قیمت مقاطع فولادی نیز افزایش یا کاهش خواهد داشت.
به طور کلی، احتمال می‌رود با نرخ تورم رسمی ۱۰ درصدی (در در واقع ۴۸ درصد است!) و شرایط فعلی افزایش نرخ دلار، تا پایان سال، قیمت‌ها همچنان افزایشی بوده دستخوش تغییر شوند.
در مجموع، نوسان قیمت‌ها و تغییرات قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲ را تحت تاثیر چندین عامل می‌دانیم. قیمت سنگ آهن جهانی ۱۴۰۲ و نرخ شمش در حوزه cis از جمله این عوامل است. از طرفی، قیمت دلار نیمایی و اثری که در بورس کالا دارد و در نهایت، نرخ دلار آزاد در بازار مقاطع، مهم به شمار می‌روند.
هر پالس مثبتی و منفی که از شرایط سیاسی داخلی – خارجی دریافت شود، خود عاملی برای ریزش دلار و در نتیجه ریزش قیمت آهن آلات ۱۴۰۲ است. در ادامه، سعی داریم با توجه به شرایط کشور و عوامل موثر، پیش بینی قیمت آهن در سال آینده را انجام دهیم. افزایش یا کاهش قیمت آهن امروز به عوامل متعددی وابسته است.

بودجه و پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲
پیش بینی قیمت آهن در سال 1402
پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۲ در حال حاضر وابسته شرایط سیاسی و اقتصادی داخل کشور و روندی است که قیمت دلار به خود گرفته است. بودجه فولاد در سال ۱۴۰۲ نیز وابستگی بالایی به این اخبار دارد. در ادامه پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده را انجام خواهیم داد.

قیمت میلگرد ۱۴۰۲
قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ با اثرپذیری از صنایع وابسته‌ای چون صنعت ساختمان‌سازی و تحت تاثیر قیمت سنگ آهن جهانی و قیمت مقاطع بورس کالا، افزایش خواهد یافت.
با توجه به افزایشی که نرخ دلار دارد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این مقطع را داشت. شایان ذکر است، تغییرات قیمت این مقطع بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ اثر خواهد گذاشت. در مقاله‌ای در آیرومارت، به بررسی پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ پرداخته‌ایم.

قیمت تیر آهن ۱۴۰۲
قیمت تیرآهن هم مانند میلگرد، با افزایش قیمت دلار، روندی افزایشی را طی خواهد کرد و انتظار کاهش از آن را نخواهیم داشت. امید است قیمت‌ها در بازار کنترل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله پیش بینی قیمت تیرآهن ۱۴۰۲ را مطالعه فرمایید.
برای پیش بینی قیمت اهن آلات و تیرآهن نیز همانند قیمت میلگرد، انتظار روندی با شیب ملایم داریم. قیمت نبشی و قیمت ناودانی ۱۴۰۲ نیز همینگونه پیش بینی می‌شود.

قیمت ورق ۱۴۰۲
قیمت ورق فولادی در سال ۱۴۰۲ به عنوان یک ماده ورودی به بسیاری از صنایع، وابسته به عرضه در کارخانه‌های تولیدکننده چون فولاد مبارکه، کارخانه اکسین، کاویان و … است. به عنوان مثال، عرضه ورق بر قیمت ورق گالوانیزه امروز ۱۴۰۲ اثر می‌گذارد. همچنین، صنعت خودرو سازی به دلیل وابستگی به ورق فولادی، رابطه‌ای دو سویه با فولاد دارد. قیمت ورق روغنی ۱۴۰۲ را می‌توان تحت تاثیر این صنعت نیز دانست.

قیمت استیل در سال ۱۴۰۲
انواع ورق استیل و مقاطع استیل، از جمله کالاهای وارداتی به کشور محسوب می‌شوند. از این‌رو ناگزیر هستیم قیمت استیل در سال ۱۴۰۲ را متاثر از بازارهای جهانی، نرخ ارز و سیاست‌های خارجی بدانیم. در صورتی که واردات به کشور کم باشد، با ثابت بودن تقاضا، افزایش قیمت ورق استیل و سایر مقاطع در سال آینده را شاهد خواهیم بود.

بازار مقاطع فولادی در سال 1402
بازار مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۱
بررسی قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۱، می‌توان به درک بهتر تغییراتی که می‌توانند در روزهای آتی داشته باشند کمک کند.

با توجه به بودجه تعیین شده برای فولاد در سال ۱۴۰۱ و سیاست‌های دولت برای این سال، انتظار می‌رفت که تا پایان شهریور تورم شدیدی نداشته باشیم و افزایش قیمت‌ها نیز با شیبی ملایم همراه باشد. تقریبا می‌توان گفت که شیب افزایش قیمت‌ها ملایم و این‌چنین بود.

در حقیقت، دولت با سیاست انقباضی در نظر داشت تورم را کاهش دهد تا کالاهای مختلف از جمله مقاطع فولادی در این سال، افزایش قیمت شدید نداشته باشند. با این‌حال، تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ میلگرد، تورم حقیقی بسیار بالا بود و قیمت‌ها نیز با افزایش قیمت دلار، به شدت افزایشی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *