آزادسازی صادرات و تاثیرات چشمگیر آن بر بازار داخلی آهن

 

آزادسازی صادرات و تاثیرات چشمگیر آن بر بازار داخلی آهن

قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد نرخ تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات اکثر شرکت‌ها، شاهد نوسانات جزئی در برخی مبادی فروش بودیم به طوری که تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو غالب بازار، ثبات داشتند، قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز غالبا ثابت اعلام شد. پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که حدود یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۳۱۶ تن میلگرد کلاف، ناودانی، تیرآهن، سنگ آهن، شمش بلوم و … عرضه خواهد شد که از این میزان حدود ۷۸ هزار و ۹۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد. نرخ پایه شمش در این عرضه ۱۴ هزار و ۹۹۷ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۷/۵ درصدی این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است

با ارسال نامه گمرک در زمینه لغو محدودیت‌های صادراتی محصولات صنایع معدنی از جمله فولاد و محصولات فولادی و سایر محصولات معدنی، شرکت‌های تجاری مجاز به صادرات شدند.

در زمینه تأثیر ابلاغیه لغو محدودیت‌های صادراتی در بازار آهن و فولاد می‌توان گفت که در ابتدا می‌توان اثر آن را از روند معاملات بورس کالا در کل زنجیره فولاد در عرضه‌های آتی بررسی کرد.

محتمل‌ترین گزینه از اثرات مثبت این مصوبه این است که تقاضای احتمالی بهتر و رقابت بیشتر در هفته‌های آینده در کل زنجیره مشاهده خواهد شد، اما اگر روند بورس کالا به همین منوال ادامه پیدا کند نشانگر عدم تأثیر این تصمیم بر روند بازار خواهد بود

درباره تأثیر این مصوبه در روند بازار باید مؤلفه‌های زیادی را در نظر داشت که از جمله‌ آنها روند بازارهای جهانی، قدرت رقابت‌پذیری تجاری ایرانی، کیفیت محصولات صادراتی است، در نهایت اینکه بازگشت ارز و رفع تعهدات ارزی شرایط صادرات و روند بازگشت ارز برای شرکت‌های تجاری را با چالش روبه‌رو می‌کند

به نظر می‌رسد در مرحله نخست مازاد تولید مواد معدنی و رکود شدید در این بخش‌ها، تا حدودی تغییر و به سرعت به سمت بازارهای صادراتی حرکت خواهد کرد، به طوری که چانه‌زنی درباره قیمت این محصولات از سمت خریدار به سمت فروشنده خواهد رفت.

محصولاتی که چندی پیش در بورس کالا بدون خریدار از روی تابلو معاملات بورس حذف می‌شد تا شاید خارج از بورس کالا زیر قیمت به فروش برسد، اکنون با آزاد شدن صادرات خریدار زیادی پیدا می‌کند و ممکن است حتی صنایع پایین‌دست را با چالش کمبود مواد معدنی مواجه کند.

لزوم کارخانه‌ها به عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا و نحوه قیمتگذاری این محصولات در بورس از تبعیت می‌کرد که احتمالا پس از چندی از نرخ معاملات محصولات نهایی تبعیت خواهد کرد؛ به طوری که کارخانه‌های معدنی نمی‌توانند به سرعت از این تکالیف محوله و تأمین نیاز بازار داخلی شانه خالی کنند اما ممکن است به‌تدریج بازار داخلی با برخی کارشکنی‌های احتمالی عرضه برخی مواد اولیه با کمبود مواجه شود و رقابتی شدن نرخ مواد معدنی در بورس ایجاد شود که به طور قطع در نرخ محصولات پایین دستی نیز اثرگذار است.

اگرچه این مسئله ممکن است بیشتر امری درون کارخانه‌ای و چالشی درون زنجیره‌ای باشد اما در واقع آنچه در بازار داخلی به ویژه در بازار محصولات نهایی موجب تحرک می‌شود وجود تقاضای مصرف واقعی است که درحال حاضر خبری از آن نیست و در واقع می‌توان گفت بعید است محصولات پایین‌دستی و نهایی رونق چشمگیری تجربه کنند.

اما به هر حال اظهار نظر در این باره و اینکه اثر این مصوبه در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد چگونه خواهد بود، کمی زود است؛ به ویژه اینکه بنا است که قیمت‌ها در بورس کالا و بازار داخلی بر مبنای نرخ معاملاتی محصول نهایی در بورس تعیین شود.

اوضاع تقاضای محصول نهایی هم که در بازار داخلی چندان مساعد نیست بنابراین با شرایط فعلی نمی‌توان اثر مثبت یا منفی آزادسازی صادرات یا کاهش و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نظر قطعی داد و باید منتظر نتایج اجرای این تصمیمات احتمالی باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *